- Beiträge: 306
- Dank erhalten: 45
Engine rebuild with no former experience........
- BerndZimmermann
-
- Offline
- Senior
-
I appreciated your updates from day to day. Hope You start a new project quite soon.
Bernd
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Fitted heat shrink tubing to the left bank of spark plug cables.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Fitted the new lower mounts for the engine shocks.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Filled the engine with coolant.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Then restarted the engine and watched for leaks, there were three, bottom of the oil cooler, niped up, coolant feed hose to radiator, nipped up and this fuel line on the warm up regulator also nipped up.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Next I added a further 4.5l of tranmission fluid to the transmission then checked the ignition timing. It was pretty close due to the old witness marks.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
I then went out for a short drive, 200m up and down my street, I couldn't go too far as neither the bonnet or front bumper were fitted. All went well, no problems at all.
Last of all I touched up a couple of small paint chips, some 2k clear with a bit of base coat mixed in.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Tomorrow I'll refit the bonnet and bumper but I can't go for a proper drive yet as all the main roads near me are completely covered in salt, we have had about 10 nights below freezing and virtually no rain, just a few snow flurries. The local council salts the roads here every time sub zero temps are forecast and this weather is due to go on for another week or so.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Then the spoiler.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
I couldn't refit the air filter box in this state.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Stripped.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Primed.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Ahhhh. not enough paint left, I ordered more that should arrive tomorrow.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Bonnet fitted.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Bumper and grill tomorrow.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Dr-DJet
-
- Offline
- Moderator
-
one thing is for sure: You have to come and show this car on our 50th anniversary party of 107 series on Hockenheimring in fall !
The ring should be okay. There is no danger of driving on the wrong side
Viele Schraubergrüße - best regards, Volker, Admin und Betreiber
Fast alles zu Zündung und Jetronic auf jetronic.org
Workshops Heizung/Klima 10.5.(HU), D-Jetronic 28.6.(F),20.9.(ER), K-Jetronic 31.5.(ER),23.8.(F)
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Fitted the grill.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Time for a tidy up.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Keep or sell........
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
That's better.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
I need to find a space for the old transmission, I can't bring myself to get rid of it.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Getting ready to fit the bumper.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Bumper and fog lights fitted.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Air filer box painted.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Plenum grills fitted.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Chrome windscreen trim fitted.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Just the air filer box, glove box and passenger kick panel to fit tommorow and that will be the job done.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Gezipfe
-
- Offline
- Junior
-
- Beiträge: 99
- Dank erhalten: 64
here the part number for the expanding rivet A0009902292
I admire your work on the 450 SL.
Viele Grüße aus Neuenburg am Rhein
Gerhard
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
(Volker, please delete the picture if you feel it violates any copyright laws)
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Then took off the rear wheels of my 6 year old Golf to get new tyres fitted. It took a sledge hammer to get the wheels off, they were stuck to the hubs with corossion. The rears were still the original tyres and have never been off before.
What a state for a six year old car.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Look at the brake hose banjo bolt!!!
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Sorting out this mess will be my next job.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Chromix
-
- Offline
- Platin
-
- Hofrat
- Beiträge: 4894
- Dank erhalten: 1970
The probably pressed their suppliers so far until they get this kind of quality.
Cheers,
Lutz
Nur wer für den Augenblick lebt, lebt für die Zukunft.
Heinrich von Kleist
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- terrier
-
- Offline
- Elite
-
- Machen, nicht zaudern.
- Beiträge: 1040
- Dank erhalten: 319
Golf Wheels protect to Hub with a little help of Silikone lube in the wheel center hole.
The hoses also needs protect with high Temperature Grease.
Your SL need new wipers, but in stainless Steel .
Gruß Ralf
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Lots more than just the wipers on the wish list. I would like to replace the trim round the windscreen, door tops and trim on the soft top cover. It is all a bit scratched. But before all of that I need a new soft top.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Now it is sitting just over 175F (79.5 degC) and after I let it sit at idle for a while earlier today it max'ed out here.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Is this normal? I just checked on the thermostat opening temp spec which is 75degC or 167 F so would seem reasonable.
Maybe its due to the new water paump and perfectly clean block?
The top of the radiator was at ~86 degC after idling for a while.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Dr-DJet
-
- Offline
- Moderator
-
that seems okay. My 450 SL seems fixed at slightly above 80°C and hardly ever moves after engine has warmed up.
Viele Schraubergrüße - best regards, Volker, Admin und Betreiber
Fast alles zu Zündung und Jetronic auf jetronic.org
Workshops Heizung/Klima 10.5.(HU), D-Jetronic 28.6.(F),20.9.(ER), K-Jetronic 31.5.(ER),23.8.(F)
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- markus1971
-
- Offline
- Senior
-
- Beiträge: 685
- Dank erhalten: 139
congratulations for your restauration report in the classic car magazine !! That is a nice recognition for your great performance !
I like the do-it-yourself reports in this magazine, they are much more profound than the ones in german magazines. I have a summary of paint reports that have appeared in this magazine, you can buy them as an anthology...
best regards
Markus
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
I cut up some heat shrink tubing.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Then used it on the air filter box clips to prevent the newly painted lid from being damaged.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Then replaced the old spark plug wire clips, the new part 9top) is not identcal but works.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Last I got my CO value tested and corrected. Ignore RPM and oil temp as they were not measured.
Before, a bit low, the target is between 0.5 and 1.5%.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
After.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- T-Modell
-
- Offline
- Elite
-
- Beiträge: 1016
- Dank erhalten: 110
with all due respect, listen very carefully I shall say this only once: those condoms for the air filter clips are far too much Hyacinth

Regards
Thomas
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
During the rebuild I discovered I had purchased the wrong exhaust sealing rings (on the right) so reused the old ones when I re-attached the exhaust.
Here are the correct ones on the left.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
I think the sound is coming from the exhaust to maifold connection.
When I removed the collar I could see that there was an exhaust gas leak.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
And signs of it on one of the bolts.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
So I dropped both sides of the exhaust and fitted the new sealing rings but on the right side also put a bead of high temperature sealant. The temp of the manifold is probably higher than the spec for thr silicon but I hope that its charred remains will help to improve the seal.
Cleaned up so that the silicon sealant would stick well.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
All bolted back together.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
I'll let the silicon set overnight and listen again tomorrow morning.
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.
- Racediagnostics
- Autor
- Offline
- Elite
-
- UK spec
- Beiträge: 1156
- Dank erhalten: 844
Cheers
Jim
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.