Sprache auswählen

Engine rebuild with no former experience........

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
10 Dez. 2020 21:43 #264465 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Hi Martin, that is interesting, surprising that the crimp onto the barb has not been tightened. Seems risky but obviously works.

My hose is marked Cohnen 370, and is ribbed, it looks different to yours. How did you establish the modern equivalent. I wonder if the size is the same for the 450 and 560?

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I will also try to repair the oil cooler hoses.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
10 Dez. 2020 21:50 #264466 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Today I had a closer look at the wear on the rear crankshaft journal.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Comparison of the old and new seal.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



New seal inserted flush to the surface of the housing.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



From the rear you can see it sits well away from the worn groove.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Next, more sorting.

Parts to be cleaned or cleaned and painted.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Parts to be cleaned then zinc plated and yellow passivated.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I think this lot will take me a few weeks to complete, so no updates for a while.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Marcel, 107_SL, markus1971, RDele, Rudiger

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
14 Dez. 2020 22:24 #264733 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
A few cleaned parts, cleaned with degreaser then a Dremel and metal polish....

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



...a few more.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The external head bolts were a bit corroded.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Cleaned up on a wire wheel.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.

]

Re-blued with "Birchwood Casey".

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



After sitting in oil for 12 hours.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The first batch of parts to be plated were cleaned up, this took most of today as they had so much caked on grease and dirt.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Rust removal.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



These are the bolts that will be saved and re-plated, sitting in brake cleaner.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
14 Dez. 2020 22:24 #264734 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Last, does anyone know if these plastic bushes can be removed or are they over-moulded?

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
15 Dez. 2020 21:05 - 15 Dez. 2020 21:09 #264799 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
The parts rinsed and cleaned with a scotch bright pad. A few parts will need a second dip in the acid as I think I put too many parts in at once. Some were sandwiched to close together, however most are good.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The plating works best on polished parts so I used the wire brush on the first part, this should plate nicely. You can still see where the rust had pitted the surface but I can live with that.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 15 Dez. 2020 21:09 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: Rudiger, hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
16 Dez. 2020 18:27 #264858 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
The nuts and bolts arrived from Belmetric. Nice!

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Finished polishing the parts from yesterday.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Then polished the fuel pipes.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: KalliSL

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
17 Dez. 2020 09:57 - 17 Dez. 2020 09:58 #264910 von messerfloh
Hi Jim, to clean the valves I used a brass bristle wheel on the angle grinder and a lathe with slow turns to get off the grime. Works fine.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.

Scheene Griaß
da Floh


450SLC ´75 Silbergrün

Dieser Beitrag enthält Bilddateien.
Bitte anmelden (oder registrieren) um sie zu sehen.

Letzte Änderung: 17 Dez. 2020 09:58 von messerfloh.
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
17 Dez. 2020 21:16 - 17 Dez. 2020 21:17 #264964 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Today I tried to remove the pulley from the PS pump, however the puller kept slipping off, the manual suggests using a "special tool". So I put it to one side.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I then moved on to the remaining nuts, bolts and brackets etc.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



More citric acid.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Back to the PS pump, I tried an alternative approach, I held the pully in one hand and loosened the nut but kept it in place, then hit then end of the tapered shaft with a heavy copper hammer, after 4 increasingly heavy hits it freed off!

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Back to the fasteners, after the citric acid and wire wheel.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 17 Dez. 2020 21:17 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: Dr-DJet, KalliSL, RDele, Rudiger, hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
18 Dez. 2020 16:58 - 18 Dez. 2020 16:59 #264994 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
I picked up a few more parts from the vapour blaster as well as the ceramic coated exhaust manifolds.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Then removed the ends of the fuel hoses, fortunately they had not been crimped.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



These parts will be too large for me to plate, so will have to find a good plater locally.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 18 Dez. 2020 16:59 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
19 Dez. 2020 20:51 #265037 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Today I removed a few more parts from the engine bay.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The power steering pipes.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Heat shields.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I hope this will be the last batch for citric acid.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



There are a surprising number of pipes and tubes that will need to be plated, these will all be too long for me to do at home, so I will get quotes from professional platers. If it is too expensive, I will plate the ends and then paint the main parts of the pipes.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Does anyone know what is hidden in the rubber sheathed part of this hose?

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: eglidecascais, Rudiger, hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
20 Dez. 2020 21:09 #265075 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
I filed down the welded part of the inlet manifold today with the dreadnought file.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Then painted the fuel distributer. High Five (four).

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Chromix, hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
22 Dez. 2020 17:05 #265160 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
I hope this is the final batch of cleaning and citric acid!

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I am in two minds about what to do with the oil filter cannister. It is a bit of a mess but it would be a shame to loose the legend if I were to get it vapour blasted.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: KalliSL, hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
22 Dez. 2020 20:17 #265170 von Thomas2509
perfect work, Jim.
How long do you put the parts in the citric acid bath?
Let the oil filter canister like it is. It will look pretty good when there is a original part with "patina".

Greetings Thomas

Es grüßt herzlich
Thomas

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
22 Dez. 2020 20:52 #265171 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Hi Thomas, as these parts were only lightly corroded, they were complete in about 2 hours, however citric acid is not a miracle rust remover. A lot of effort is required, degreasing before the acid, then afterwards, individual "rinse and scrub", then heating of the component to stop flash rust appearing, and final finishing using a wire wheel.

Some types of steel come out of the acid fairly clean and others come out with a black coating that has to be removed with detergent and an abrasive scotch pad.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
23 Dez. 2020 23:17 #265209 von Chromix
Hi Jim,

how do you heat the components? To a certain temperature or intuitively?

Regards,
Lutz

Alle Lebewesen außer den Menschen wissen, daß der Hauptzweck des Lebens darin besteht, es zu genießen.
Samuel Butler

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
24 Dez. 2020 00:50 #265212 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
It's very low tech, just a quick blow dry with a hot air gun till all the moisture has evaporated. It takes 10 or 20 seconds per item depending on its size.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
27 Dez. 2020 17:44 #265302 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Today I got back to the project, set up the plating room again.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



These are all the parts I cleaned, most need plated except the top row.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I noticed this on the thermostat cover, do you think it is a poor casting or corrosion? Either way I'll look out for a replacement.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
07 Jan. 2021 19:14 - 07 Jan. 2021 19:44 #265880 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
While getting on with the plating I did a bit of clean up on the warm up regulator and the distributor vacuum pod.

The pod is a bit rusty but is functional and a replacement is more than £100, I couldn't dip in acid to clean off the rust and zinc for plating as it's not watertight.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Instead I sanded it down and painted it.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Then on to the WUR, just circular port area that was a bit rusty.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Painted with newly plated ports.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I hope that the plating will finally be completed tomorrow.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 07 Jan. 2021 19:44 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: KalliSL, hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
07 Jan. 2021 21:58 #265901 von Dr-DJet
Hi Jim,

well doen on ignition distributor. On WUR port area is actually raw. So I only polish t and use some transparent paint on it. But you have to keep ports and ring area around it clean to ensure that copper rings can seal afterwards. I also made some brass replacement for the adapters on top so that they will never rust again.

Viele Schraubergrüße - best regards, Volker, Admin und Betreiber dieser Webseite
Fast alles zu Zündung und Jetronic auf jetronic.org

Workshop Hzg/Klima 13.4 (ER), D-Jetronic 8.6. (F) & 20.7. (ER), K-Jetronic 29.6. (ER) & 31.8. (F)

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
08 Jan. 2021 11:35 - 08 Jan. 2021 11:38 #265933 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Finally the plating is finished. It's probably not much cheaper (and it is a lot of work) to do it yourself but you don't have to worry about parts going missing at the platers.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



And on top of that there is the 400+ new nuts and bolts.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 08 Jan. 2021 11:38 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: hhermanski

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
08 Jan. 2021 11:49 #265934 von T-Modell
Hi Jim,
that's a great result of your galvanising ... so you did it yourself? Took the brush, the gold colour of your kid's watercolour box and started? ;-)

Regards and good luck with the rest of your work
Thomas

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
08 Jan. 2021 17:41 #265969 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Hi Thomas, yes, it took about six days of work, gold spray paint would have been much quicker.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
08 Jan. 2021 18:14 #265974 von Chromix
Hi Jim,

how did you do it? Or did you write about this before? I don't remember .....

Regards,
Lutz

Alle Lebewesen außer den Menschen wissen, daß der Hauptzweck des Lebens darin besteht, es zu genießen.
Samuel Butler

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
08 Jan. 2021 18:24 #265975 von Seewolf107
Wow nice job Jim !

I did a lot of parts myself too.....it is extremly time consuming and the setup is not cheap.

Grüsse Claus
1966 Plymouth Belvedere 383, 300D 1983, 280CE W123

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
08 Jan. 2021 20:26 #265980 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Hi Lutz,

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Four 10l tanks for dipping and four buckets for rinsing. All tanks have 30 degC heaters in and the plating tank also has a circulating pump/filter.

Tank 1 is a caustic cleaning solution to remove grease. Leave parts in here till very clean, then rinse.

Tank 2 is 100g of Sodium Fluoride + 900g of Sodium Hydrogen sulphate for etching. Parts stay in here for 30 seconds prior to plating, then rinse.

Tank 3 is 200g of Zinc Chloride + 1200g of Ammonium Chloride, + 4 zinc electrodes + a bench power supply. Parts stay in here for 45 minutes at ~ 70mA per sq inch.

Tank 4 is 600g of Sodium Dichromate + 25ml of conc sulphuric acid.. Once parts are plated, I rinse them first, dip for 4 seconds in Tank 2, then rinse again, then dip in tank 4 for 4 seconds and then rinse again. The parts are then left for 48 hours for the passivation coat to harden.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Chromix, SchwagerB

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
08 Jan. 2021 21:53 - 08 Jan. 2021 22:00 #265986 von Chromix
Hi Jim,

I don't want to bicker but on the bucket for tank 4 you wrote 10 to 50 seconds, not 4 seconds ..... :huh:
And what kind of caustic cleaning solution is this? Caustic soda?

Regards,
Lutz

Alle Lebewesen außer den Menschen wissen, daß der Hauptzweck des Lebens darin besteht, es zu genießen.
Samuel Butler
Letzte Änderung: 08 Jan. 2021 22:00 von Chromix.

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
08 Jan. 2021 22:05 - 08 Jan. 2021 22:41 #265988 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Ha ha, I tried two different formulations for the passivation, first I tried a tri valent chromate that I didn't like, then swapped to the hexavalent chromate which had a higher concentration and thus less dip time.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 08 Jan. 2021 22:41 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: Chromix

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Mehr
08 Jan. 2021 22:16 #265990 von Chromix
Thanks, after thinking through the process, the next question came up:
How do you do the plating? Probably not part by part. So many parts in the tank that they don't touch each other? + to the zinc and - to the parts?

Regards,
Lutz

Alle Lebewesen außer den Menschen wissen, daß der Hauptzweck des Lebens darin besteht, es zu genießen.
Samuel Butler

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
08 Jan. 2021 22:38 #265995 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
The caustic solution is 10l of distilled water with.

SODIUM CARBONATE 250g
SODIUM TRISILICATE 250g
SODIUM HYDROXIDE 400g

Here are a couple of examples. Negative electrode to the parts to be plated, positive electrode to the zinc plates.

Small parts were plated together, larger parts by themselves. The long fuel pipes were plated partially in two session.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Some parts come out shiny, others dull. The parts that come out dull are lightly rubbed with fine wire wool to bring out the shine before being dipped in the acid, then chromate.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Chromix, SchwagerB

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Elite
  • Elite
  • UK spec
Mehr
08 Jan. 2021 22:52 #265996 von Racediagnostics
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
The sodium dichromate is also useful for adding colour to new hardware.

First a quick dip in the acid pickle, rinse, then dip in the chromate.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Power steering cooler hoses.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: markus1971, Chromix

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Moderatoren: RagettiObelix116
Ladezeit der Seite: 0.210 Sekunden
Powered by Kunena Forum
Cookies erleichtern die Bereitstellung unserer Dienste. Mit der Nutzung unserer Dienste erklären Sie sich damit der Datenschutzerklärung und der Verwendung von Cookies einverstanden.