× Welcome to our english Forum 107!

You may ask our experts anything around 107 SL and SLC and you will receive competent answers.

Engine rebuild with no former experience........

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
03 Nov 2020 21:19 - 03 Nov 2020 21:25 #261728
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
I will remove the steering box, I plan to refurbish that too.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 03 Nov 2020 21:25 von Racediagnostics.

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
03 Nov 2020 21:24 #261729
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Hi Markus, around 2m 40cm, but less of you remove the bonnet.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • markus1971
  • markus1971s Avatar
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SLC 107.024 1974, 450SLC USA 107.024 1978, 280 SE 116.024 1976
Mehr
03 Nov 2020 21:34 #261730
von markus1971 450 SLC 107.024 1974, 450SLC USA 107.024 1978, 280 SE 116.024 1976
thanks a lot, Jim,;) then I hope for you the screw of the pulley is really missing and not tored off...

best regards Markus

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
03 Nov 2020 22:21 #261731
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
It was there 10 years ago when I last used it, now it's gone???

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
09 Nov 2020 20:55 #262040
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Back to work today after a walking holiday in the mountains.

Engine lifted again.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



First task was to remove the trans oil cooler pipes.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Then the starter motor.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Spark plugs, not looking too good, especially No1 that has had the valve guide issue. They look like they have been running too rich but CO level is on target at 1%, so burning oil from somewhere.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Transmission dip stick, tube, vacuum line and shift rod removed.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Torque converter bolts removed via the starter motor aperture.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Transmission bolts removed and lifted back off, but the torque converter stayed in place.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
09 Nov 2020 20:56 #262041
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
The torque converter then just lifted off.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The trans had been leaking pink fluid from the bottom of the bell housing last year till I put in some snake oil which seems to have fixed the problem. I'll replace both the shaft and pump seal though.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I then locked up the crank shaft at the front to remove the flex plate.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Rear cover removed.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Crank seal plate removed.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Finally the harmonic balancer bolt on the front of the crank. I bolted this lever on to the rear of the crank and asked Kim to stand on it while I unbolted the front, it came of easily.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The first task tomorrow will be to fabricate a frame for this old TV to sit in to display the workshop manual in portrait mode.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: 107_SL, RDele, Chromix, texasdriver560

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
09 Nov 2020 23:55 #262049
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Here is an issue I spotted tonight, there is a grove on the journal of the crank shaft where the oil seal sits. Its tricky to photograph, however there is a grove that can easily be felt with my nail (the black line).

Has anyone used a sleeve here before?

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



www.partsgeek.com/catalog/1980/mercedes/...t_repair_sleeve.html

www.rockauto.com/en/catalog/mercedes-ben...+repair+sleeve,10524

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Rudiger
  • Offline
  • Platinum Mitglied
  • Platinum Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1988
Mehr
10 Nov 2020 00:11 #262050
von Rudiger Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1988
Jim, I did, on Unimog V10 128 Truck engine, 141 Scania, Chevy 72 400sb and on 69 426 Hemi. Crankshaft front. easy to use, works like new.
Just use some 10 weight engine oil on the inside.
Rudiger
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Gullydeckel
  • Gullydeckels Avatar
  • Offline
  • Platinum Mitglied
  • Platinum Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1988
Mehr
10 Nov 2020 07:39 #262053
von Gullydeckel Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1988
Good Morning Jim,

don't do that (now). Just install the new seal ring with 1 or 2mm offset compared to the former seal lip position.
I know from other engines, that for maintenance complete seal assemblies are offered where the seal ring is pressed in on a different axial position by manufacturer. Just to avoid the interference with the old running mark.

Modern seals are made from PTFE with a total different lip design and not produce marks like that anymore.

Best regards Martin

Ich bin jetzt in dem Alter wo ich meine Fehler zugeben könnte - wenn ich welche hätte
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Chromix
  • Chromixs Avatar
  • Offline
  • Elite Mitglied
  • Elite Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1986
Mehr
10 Nov 2020 11:54 #262080
von Chromix Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1986
Hi Martin,

is it possible to position the new seal just 1-2 mm off the former position? Doesn't the seal want to move back to its former position into the groove?

Regards,
Lutz

Das tritt nach meiner Kenntnis ..... ist das sofort, unverzüglich!
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • wusel-53
  • wusel-53s Avatar
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 380 SL USA 107.045 1984
Mehr
10 Nov 2020 13:14 #262087
von wusel-53 Americas (USA/CAN) 380 SL USA 107.045 1984
Hi Lutz, hi Jim,

I think, it would be possible. When I changed the seal, it was so hard to get the seal in right Position. I can't belive, that the seal move back in the groove.

Viele Grüße

Thorsten

Man lernt nie aus
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Richard64
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • Schweiz
  • 450 SLC 107.024 1978
Mehr
10 Nov 2020 13:18 #262088
von Richard64 Schweiz 450 SLC 107.024 1978
Hey Jim,

in this case you need an other Crankshaft-Seal. The Part-Numer ist A 120 997 02 46. This Seal has, in the same position as the old one, an offset of 1,5 mm at the main Lip.

Gruß Richard

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Gullydeckel
  • Gullydeckels Avatar
  • Offline
  • Platinum Mitglied
  • Platinum Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1988
Mehr
10 Nov 2020 13:24 #262090
von Gullydeckel Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1988
Hi Lutz,

the seal lip design is very stiff in longitudinal direction and about 2mm are enough.
But this space at least must be available. At sealing diameters of this size installing a new seal at old position is not recommended!

Regards Martin

Ich bin jetzt in dem Alter wo ich meine Fehler zugeben könnte - wenn ich welche hätte

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • wusel-53
  • wusel-53s Avatar
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 380 SL USA 107.045 1984
Mehr
10 Nov 2020 13:29 - 10 Nov 2020 13:31 #262091
von wusel-53 Americas (USA/CAN) 380 SL USA 107.045 1984
I think I have read in the WIS, that there is a repair size if the seal has made a groove

Viele Grüße

Thorsten

Man lernt nie aus
Letzte Änderung: 10 Nov 2020 13:31 von wusel-53.
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Rudiger
  • Offline
  • Platinum Mitglied
  • Platinum Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1988
Mehr
10 Nov 2020 15:30 #262107
von Rudiger Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1988
It’s called “offset shaft seal”. Offset simmering.
Rudiger
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics, wusel-53

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
10 Nov 2020 18:27 - 10 Nov 2020 19:41 #262113
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
I found that the replacement seals are slightly less deep than the original which should put the seal surface just behind the damaged surface. The original seal is 13mm deep and the replacement is ~10mm.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I did run into a problem today, two seized bolts, more details on that later.

In the mean time here is a video of the engine being removed.

www.youtube.com/watch?v=7Pb7fKt5dHY

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 10 Nov 2020 19:41 von Racediagnostics.

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
10 Nov 2020 20:21 #262120
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
More progress today but then I hit a problem, two long cap head bolts that have seized and are rounded off, more on that later.

Pulley and balancer removed, Someone has been in here before me to try to repair a front seal oil leak.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The oil leak!

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Engine transferred onto the stand.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Pulling the crank hub off.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



It has a deep groove also, someone had been in here before me and fitted a new seal which wasn't working too well.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



A look at the timing.

Crank on 0 degrees.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Left CAM.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Right CAM.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



With the left cam lined up then the balancer shows this.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
10 Nov 2020 20:21 - 10 Nov 2020 20:23 #262121
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Some more parts removed, one small screw sheared off, that should be easy to remove or drill out.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Water pump removed.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Front of the engine stripped.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



OK, so here is the problem, there are two of the cap head bolts both at the rear of the intake manifold that are seized. As you can see they are long, I tried map gas and gentle pressure, then an impact and they stripped out.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



My plan is to weld on a big nut but from the way they felt I think the bolt will shear off at some point along the shaft. Because they are at an odd angle the manifold will not lift off if they shear above the level of the head.

Any suggestions?

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 10 Nov 2020 20:23 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: 107_SL, RDele

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Rudiger
  • Offline
  • Platinum Mitglied
  • Platinum Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1988
Mehr
11 Nov 2020 02:26 #262141
von Rudiger Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1988
With some luck the heat from the welding will loosen the bolt up. Try penetration oil and let it sit over night.
Rudiger
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Uncle Benz
  • Offline
  • Neues Mitglied
  • Neues Mitglied
  • Standard (Europa)
  • 280 SL 107.042 1982
Mehr
11 Nov 2020 18:02 #262226
von Uncle Benz Standard (Europa) 280 SL 107.042 1982
Try giving it a few whacks downwards with a large hammer and a punch. Often a shock might loosen it.
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
11 Nov 2020 19:35 #262238
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Well positive and negative, here is how it went today.

www.youtube.com/watch?v=8l5gp1U3QFo

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
11 Nov 2020 19:47 #262240
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
This is the bolt that made it out.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The one I had to cut off, I think I will be able to get this out fairly easily. Th good news is there was no damage to the head.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The other side.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The damaged intake manifold. It's not going to be easy to get the shaft of the bolt out. Once it is out, I will need to get someone to TIG weld the damaged area to repair it. There also looks to have been a bit of corrosion to the surfaces where coolant was washing against the surface and leaking under the gasket.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Chromix

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
13 Nov 2020 21:03 #262390
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
More table space set up.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Removed the rocker arms.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



This was a good investment.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Next I decided to get the dip stick tube out of the way.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



It came out easier than expected.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Then the tensioner.....

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



...and manifold.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Using a strong magnet to ensure the chain circlips don't go missing.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Releasing the cam shaft bolts.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
13 Nov 2020 21:04 #262391
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Removing the chain guides, these ones are ten years old.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Not much wear.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Refreshing my memory before taking the heads off.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



First head, cylinders 5 to 8.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Other head, cylinders 1 to 4, you can see cylinder 1 which had the valve guide problem has the most build up and is oily.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Surprisingly, it also has the cleanest piston???

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The bores all look in reasonable condition with the cross hatching still visible to some degree.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Curved guide removed.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



That's it for today.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I did try to remove the front cover, all the bolts are out but it didn't want to come off so I will investigate more tomorrow. Perhaps the oil pan needs to come off first.

Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Marcel, KalliSL, louisB, 107_SL, markus1971, Chromix, texasdriver560, Teppich58, ramses+

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
14 Nov 2020 21:08 #262449
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Sump off first thing today.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



There were a few plastic bits in the cruddy oil at the bottom of the sump.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Bits of chain guide rail.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



It is what it is.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Oil pump off.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



I couldn't get the front cover off till I spotted this bolt.:doh:

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The lower chain guides which have never been changed in 41 years.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The oil pump chain looks to be in good condition, all the links are tight so I wont replace unless there is good advice to.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Timing cover with the idler wheel at the top and distributer cog on the left.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
14 Nov 2020 21:11 #262450
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
Lucky I bought a new idler wheel, two broken teeth.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Oil pump chain tensioner also 41 years old and worn.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Measuring the big end end axial float and then crank axial end float.

Crank was 0.21mm vs limit of 0.3mm

Big ends were 0.29 to 0.33mm vs limit of 0.5mm

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Pulling off the crankshaft sprocket.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Seven of the pistons were 91.99mm.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Just one was 92.05mm, which is at the large end of the standard sized pistons.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



The last thing I did was remove the first big end bearing cap nuts, but the cap didn't want to come off. I gave the studs a light taps but it didn't break free. Any suggestions on how to free it off without damage?

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Folgende Benutzer bedankten sich: Marcel, louisB, 107_SL, markus1971, RDele, Chromix, texasdriver560

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • markus1971
  • markus1971s Avatar
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SLC 107.024 1974, 450SLC USA 107.024 1978, 280 SE 116.024 1976
Mehr
14 Nov 2020 21:28 #262452
von markus1971 450 SLC 107.024 1974, 450SLC USA 107.024 1978, 280 SE 116.024 1976
Hello Jim,

very good ducumentation of your work, thank you for that. It will help me very much when i will exchange the chain guides of my engine.
Good luck for continuing the work,

Best regards Markus

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
15 Nov 2020 22:09 - 15 Nov 2020 22:15 #262511
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
I removed the pistons first today, the caps are held on tightly even once the nuts are removed, an interference fit between the cap and the lower portion of the studs. It took a bit of courage to separate the first one.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



There is some slight scoring on the top side of the pistons, I was surprised that the underside was clear. Left bank viewed from the front of car.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Right side.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Main bearing sizes, only four shown but there are five bearings?

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Before removing the caps I made this video.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Crankshaft lifted out.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 15 Nov 2020 22:15 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: Chromix, Scenic, ramses+, Drachenlord

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Racediagnostics
  • Autor
  • Offline
  • Senior Mitglied
  • Senior Mitglied
  • 450 SL 107.044 1979
  • UK spec
Mehr
15 Nov 2020 22:14 - 15 Nov 2020 22:18 #262512
von Racediagnostics 450 SL 107.044 1979
Racediagnostics antwortete auf Engine rebuild with no former experience........
After I measure the main bearings and piston bores I plan to send the block out to be cleaned at a machine shop, should I remove the pressure release valves or is it ok to leave them in place?

These two are the main over pressure release valve and the oil cooler over pressure valve.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.



This one is the oil filer pressure relief valve.

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


Cheers
Jim

Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.


1979 450SL - 2002 XK8 4.2
Letzte Änderung: 15 Nov 2020 22:18 von Racediagnostics.
Folgende Benutzer bedankten sich: KalliSL, texasdriver560

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

  • Rudiger
  • Offline
  • Platinum Mitglied
  • Platinum Mitglied
  • Americas (USA/CAN)
  • 560 SL 107.048 1988
Mehr
15 Nov 2020 22:30 - 16 Nov 2020 00:41 #262513
von Rudiger Americas (USA/CAN) 560 SL 107.048 1988
Jim take everything off. After you get the block back clean all the water chanels and oil chanels. I use a brush to clean my rifles and guns. I'm taking from bad $$$ experiences.
Rudiger
Letzte Änderung: 16 Nov 2020 00:41 von Rudiger.
Folgende Benutzer bedankten sich: Racediagnostics

Bitte Anmelden oder Registrieren um der Konversation beizutreten.

Moderatoren: Ragetti
Ladezeit der Seite: 0.120 Sekunden
Powered by Kunena Forum