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M117 and Getrag Manual Transmission. What Bell housing was used?

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19 Jan 2010 19:52 #72517 by 48hp
AMG offered a manual transmission option for the R107 and W126 during the 80s. Is anyone familiar with what bellhousing was used? R107 350sl, maybe?

1982 500sl AMG

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20 Jan 2010 20:58 #72518 by Dr_Benz
Hello 48hp,

yes...that´s right, it was the bellhousing taken from the 350SL with 4-gear stickshift.
The getrag was a 265er series with a 1:1 or 1:0.81 ratio.

Additional the bellhousing (gaerbox mountings) were modified with a 2cm plate in between.
so you have to cut the bellhousing at backside about 2cm...

=> attached first foto...

the second version was an own AMG-contruction....

Greetings from Cologne
Stefan


[ Diese Nachricht wurde bearbeitet von : Dr_Benz am 20-01-2010 21:11 ]

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20 Jan 2010 21:13 #72519 by 48hp
Stefan,

Thank you for your reply. The remaining pieces such as linkage, cluth pack and flywheel, were they OEM pieces as well?

Cheers,
Henric

1982 500sl AMG

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20 Jan 2010 21:19 #72520 by 48hp
Also, how common are the 350 bell housings in Germany or Europe for that matter? Can they be found easily and at what cost? Thank you.

1982 500sl AMG

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20 Jan 2010 21:22 #72521 by Dr_Benz
Hello Henric,


ooohh...this modification is very rare in Germany/EU...

currently...I try to modify an MB-5-gearbox from an early w107-version (280SL) for a V8-engine

..you take the 350er flywheel (stickshift version)
and for the clutch pack a 240mm disk (Sachs) fitting to the getrag...e.g. BMW

the 350er disk doesn´t fit !!
...and you need a different pilotbearing in the crank.

Greetings Stefan[ Diese Nachricht wurde bearbeitet von : Dr_Benz am 20-01-2010 21:29 ]

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21 Jan 2010 05:52 #72522 by 48hp
Stefan, thank you for the information!

Is it safe to say the following are needed for this conversion?

1. 350 Bell housing modified by removing approx 2cm.
2. 350 Flywheel
3. 5/6 series BMW clutch pack
4. modified pivot bearing
5. 280 european clutch pedal and linkage


Cheers,
Henric


1982 500sl AMG

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21 Jan 2010 23:37 #72523 by DB-Only
Hallo Stefan,vielleicht willst Du dir den Umbau eines 6- Zyl. Getriebes sparen.
Mir wurde hier in der Gegend ein angeblich neues und bisher nie verbautetes 5- Gang Getriebe für den V8 angeboten. Habe es mir bisher nicht angeschaut.
Bei Interesse würde ich versuchen Kontakt aufzunehmen.
Übrigens, mein 5- Gang Getriebe im 450 SLC läuft seit vielen Jahren einwandfrei.
Gruß
Reiner

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22 Jan 2010 02:12 #72524 by 48hp
Hello Reiner, I am interested in more information that you might have on the five speed. Thank you!

1982 500sl AMG

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22 Jan 2010 08:00 #72525 by Dr_Benz
Hallo Reiner,

mir muss mir auch noch ein Getriebe im Raum Düren anschauen, auch dass
ist eines der besagten 6-Zylinder-Umbauten auf V8.

Bin aber bis jetzt nicht dazu gekommen...

Was soll denn Dein Angebot kosten ?
gerne auch per Mail unter dr_benz(ätt)web.de

@Henric...
we are talking about the gearbox you see below...

it is a modified 6-cylinder-version (280SL) with V8-bellhousing
and V8 driveshaft.

Greetings from cologne
Stefan

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22 Jan 2010 09:42 #72526 by 48hp
Thank you for the reply Stefan.

When you say "the second version was an own AMG-contruction...." AMG manufactured their very own design for the conversion?

Thank you,
Henric



1982 500sl AMG

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22 Jan 2010 21:24 #72527 by DB-Only
Hi Stefan,
not exactly. I am talking about an original 5-speed Mercedes gearbox for the V8 types.It is different to the 6 zyl. engine type.

Eigentümer ist ein ziemlich älterer Herr, der ungern jemanden an sich heranläßt, den er nicht kennt.Laut Aussage Dritter kaufte er das Getriebe zum Einbau in sein Fahrzeug wegen vermeintlicher Probleme,die sich als gegenstandslos herausstellten. Da ich kein Interesse bekundet habe fand ein Gespräch bisher nicht statt.
Auch deshalb, da der Herr eine direkte Kontaktaufnahme ablehnt.Allerdings wurde mir signalisiert ich könnte nicht davon ausgehen, daß es sich hier um ein Schnäppchen für 1000-1500 E. handelt.

Nochmals um jedem Mißverständnis vorzubeugen: Wir sprechen von dem G 76/27 A-5
für die V8 und nicht einem umgebauten G 76/27-5. Getriebe ist angeblich neu , nie verbaut und nie geöffnet oder sonst behandelt.
Mein 4,5 läuft mit diesem Typ Getriebe seit Jahren einwandfrei weshalb ich wenig interessiert bin. Andernfalls wäre mir ein neues Getriebe sicherlich 2,5-3000 E. wert.
Bein Interesse würde ich versuchen einen Kontakt herzustellen.
Gruß
Reiner

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22 Jan 2010 22:17 #72528 by Zoo-Motor
Hallo Reiner,

ich muss mich hier auch nochmal einklinken, und zwar v.a. weil ich gern die Unterschiede zwischen einem auf V8-Glocke und V8-Eingangswelle umgebauten G76/27-5 und einem originalen -A5 wüsste:
Gibt es hier außer eben der V8-Glocke mit entsprechender V8-Eingangswelle wirklich weitere Unterschiede? Welche sind das?

Viele Grüße und auch danke nochmal für die Kopien (Du hast die PN gelesen hoffe ich...)

Thomas

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24 Jan 2010 10:16 #72529 by Dr_Benz
Hallo,

genau den Unterschied hätte ich auch gerne (in Teilenummern) gesehen.

Im Anhang habe ich mal ein V8-4-Gang mit den R6-5-Gang (280SL) verglichen...

Die Gehäuse (Mittelteil) sind identisch und man sieht deutlich das grössere Eingangslager des 4-Gang. Die Eingnagswelle ist auch anders.

Alle Umbauten, die ich kenne benutzen das 5-gang mit modifizierter Welle+Lager aus dem 4-Gang.

Darüber hinaus werden noch einige Kleinteile im inneren angepasst

Grüsse aus Kölle
Stefan

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24 Jan 2010 19:58 #72530 by pagodino
Hi dr. Benz, da haben wir ja jetzt alle zusammen in einem Spielplatz. Wenn du sowas bauen willst solltest du dich mal mi GGR vom mb-world zusammenraufen (Netter Typ).
Ansonsten hoere mal Reiner zu, auch ein sehr angenehmer Mensch und zum Thema 5-Gang weiss er vielleicht mehr als du ahnst.

For the getrag conversion the bellhousing is cut, there is little space for the cluch cylinder left (for a 6-zylinder conversion you need 20mm spacer, I made it for my pagoda), the Hardy-disc is different from the BMW, so that have to be modified too.
If you want to go for a Alu M117 from 500 SLC up, so you have to change motor endplate too. I think a tremek conversion in USA will be easier.

Gruss Pagodino

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27 Jan 2010 21:11 #72531 by DB-Only
Hallo Dr-Benz,
ein 5-Gang Getriebe, dessen Hauptgehäuse mit dem seines 4-Gang Pendants identisch ist ,kenne ich nicht. Da hast Du sicherlich eine andere Ausführung. Vielleicht versuchst Du es mal über die Getriebe Nr. beim freundlichen Händler.
Gruß
Reiner

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28 Jan 2010 21:28 #72532 by MyrosII

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29 Jan 2010 00:16 #72533 by pagodino
Id never seen an orgiginal 5 speed from AMG. As I know first they used the Getrag 265, later the used the Porsche 5-Speed as Ive seen on the car from Hans Braun (SUI 500 SLC AMG). This item was used later on some M119 conversion too.

But this is not the question. The thing ie what you wanna do. You are looking for an original conversion are med yours. If you wnat to made a manual conversion there are several possibilities, depending on the engine and where you live. In USA you can look for a Tremec or Supra-box, in Europe the 265 was a good box up to the 500 SL but on high power engines a stronger box will be better. It is a matter of taste, time and money you will spend.

Pagodino

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29 Jan 2010 18:20 #72534 by 48hp
Notice hear the bellhousing mated to a m117 and Getrag 262 in a 107 500sl. The bellhousing appears not have any signs of modification and is different to those produced by MB pictured in the above posts. This is as delivered by AMG in 1982.

Cheers,
Henric

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01 Feb 2010 20:45 #72535 by Afshin
Hey there,

The 265 is a very strong box and it can take easily lots of horse power and loads of torque!!

I had this on my BMW 745i Turbo which produced 400+ HP and 650+ Nm at 1.2 Bar boost. The car is sold to a friend who still drives it hard... like 30000 Km later the 265 box still handels that power smoothly with no trouble at all..

Take care,
Afshin

The only trouble once came from a brocken drive shaft..LOL.. [ Diese Nachricht wurde bearbeitet von : Afshin am 01-02-2010 20:49 ]

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